נתבי Wi-Fi במרחב הבית ספרי

 תקציר משפטי
  הדיון בעתירה נקבע ליום 6/2/2013              
 מסמך שהוגש לוועדת החינוך לפרוטוקול המסביר את בעיית הכנסת נתבי ה - Wi-Fi, למרחב הבית ספרי
 פניה 1 למשרד החינוך.
                 תשובת משרד החינוך
 פניה 2 למשרד החינוך.
 פניה 3 למשרד החינוך.
 העתירה.      
                   החלטה להאריך קבלת עמדת המשיבים בשבוע לתאריך 2.9.12
                   בקשה לאורכת זמנים בת יום
                     03/09/2012 תשובת הפרקליטות לבג"ץ 
 החלטת בג"ץ לקבוע מועד לדיון - יפורסם בהמשך 
 תשובת עו"ד מיכאל בך לעתירה שכנגד
 בקשה לצרף עותר חדש - נתנה החלטה כי הבקשה תידון במעמד העתירה
 סימוכים: מדעיים, התרעות, והצהרות לנזקים :


הורים יקרים! - אם ילדכם הולך לבית ספר שבו יש נתבי Wi-Fi, אנו רוצים לדעת על זה, אנא מלאו את הטופס הבא:
איסוף הפרטים נחוץ כדי שנדע היכן יש בעיה של נתב אלחוטי.


פתיח

יש להסיר את נתבי ה - Wi-Fi האלחוטיים מבתי הספר לאלתר, ראשית דבר כי משרד החינוך במסמך עמדה שלו טוען כי יש לרשת את המרחב הבית ספרי בתקשורת קווית, ובמקום שיש בעיה בטיחותית (שגם אז יש לשאול מהי בעיה בטיחותית?) רק אז יש לשים נתב אלחוטי. העמדה הבסיסית להצדקת הסרת הנתבים האלחוטיים באה כאמירה של משרד החינוך.
ברם הדברים ומסמך העמדה של משרד החינוך, ראה לנכון משרד החינוך לרשת את המרחב הבית ספרי בנתבים אלחוטיים מסוג: Wi-Fi, לאור דברים אלה הוגשה עתירה לבית המשפט העליון בתאריך 26.8.2012 להסרת הנתבים לאלתר.
הן משרד הבריאות והן הג"ס סברו כי בשם חובת הזהירות המונעת ובשל העובדה כי מדובר באוכלוסיות רגישות - ילדים, אין לרשת את המרחב הבית ספרי בתקשורת אלחוטית.



כללי
נתב Wi-FI היינה רכזת תקשורת אלחוטית המאפשרת תקשורת בו זמנית של מספר מחשבים המחוברים לרכזת זו בצורה אלחוטית.
הרכזת למעשה משמשת כצינור העברת נתונים של כיתת מחשבים כרשת פנימית עצמאית וכן מהפנים החוצה אל העולם האינטרנטי הרחב. ככל שהרכזת עסוקה יותר בניהול תקשורת אלחוטית כך רמת הקרינה הנפלטת ממנה גבוה יותר.
רמת הקרינה עשויה לעלות ככל שיש יותר מחשבים המחוברים לרכזת.

מה אומר החוק נכון להיום (25.8.2012) לגבי רכזת זו?, כעולה מפנייה שנעשתה אל היועץ המשפטי לממשלה, להלן דבריו: "חוק הקרינה הבלתי מייננת התשס"א - 2006 מסדיר עניין זה. בהתאם לחוק, מכשירים שהספק השידור שלהם נמוך מ - 0.1W וואט אינם חייבים בהיתר קרינה מאת הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה (ראה תוספת לחוק). הספק השידור של נתבי Wi-Fi נמוך מערך זה ולכן אינם חייבים בהיתר קרינה."

איך צריך להראות המרחב הבית ספרי במישור הבריאותי - קרינתי? מובא בקישור מיד: בית ספר בטוח


משרד החינוך החל כבר לפני שנתיים (בסביבות 2010) לשבת על המדוכה תוך רצון להצעיד את הדור הבא אל עולם הקדמה באמצעות טכנולוגיות מחשוב. כבר לפני שנתיים בדיון הראשון שהתקיים בוועדת החינוך בכנסת בנושא עלתה תמונה מעת הממונה על הקרינה במשרד להגנת הסביבה כי אין זה מתפקידו להיכנס לרשות הפרט כדי למדוד כל קרינה וקרינה מנתב Wi-Fi הנמצא בכל בבית ובית, ולכן לא תוקנו תקנות בנדון. היום כשנתיים מאותו דיון מקדים בוועדת החינוך בכנסת, מבקש משרד החינוך להכניס נתבי Wi-Fi למרחב הבית ספרי על מנת לרשת את כל המחשבים ברשת פנימית, וכן על מנת לאפשר להם לצאת אל העולם הרחב החוצה - כאמור הכול אלחוטי.
לאור דברים אלה נעשו מספר פניות למשרד החינוך כדי שינהל דיון פורה ופתוח בנושא, וכדי להגיע לעמק השווה. הפורום לסלולאריות שפויה ע"ר (להלן העמותה), ביקש/ה כי כל נושא התקשורת האלחוטית יבוטל לאלתר ובמקומה תונח תקשורת קווית.

להלן מסמך שהוצג בוועדת החינוך 13.8.2012 לכב' יו"ר הוועדה חה"כ עינת וילף, ע"י רוני קלר יו"ר העמותה מתוך רצון לקבל תשובות. המסמך הוגש כחלק מפרוטוקול הדיון למנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, אשר הייתה אמורה לתת את התשובות.
המסמך הוגש קודם המכתבים והעתירה לבג"ץ.

להלן המסמך: 

יום רביעי 20 יוני 2012

                    

הנדון : עמדת העמותה בהמשך להכנסת תקשורת Wi-Fi למרחב הבית ספרי


כבר בפתח הדברים יודגש בזאת כי ישנו חוזר מנכ"ל משרד החינוך שאינו תלוי בדור זה ואו אחר של סלולר, המלמד על זהירות מונעת שיש לנקוט עת באים התלמידים-ילדים להשתמש במכשיר הפלפון הסלולארי.

להלן הקישור: חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנוגע למכשירי פלאפון

 חוזר מנכ"ל זה מדגיש כי ישנן השלכות בריאותיות מהקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת, ואף אומר כי בחודש מאי 2011 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את הקרינה הנפלטת מטלפונים סלולאריים כמסרטן אפשרי. עוד נאמר בחוזר מנכ"ל זה כי משרד הבריאות אימץ את עיקרון הזהירות המונעת בדגש על אוכלוסיית הילדים ובני הנוער.

 

חוזר מנכ"ל זה לא נולד ביום בהיר אחד, כך סתם, אלה דווקא בגלל שילדים ובני נוער נמצאים בשלבי התפתחות, וגדילה – תקופה בה המערכת החיסונית חלשה ומתפתחת.

תקופה בה התפצלות התאים מהירה יותר, ועשויה להיות מושפעת לרעה מקרינה. זו הקרקע והסביבה שהוביל לחוזר מנכ"ל זה.

 אך בעוד יד אחת של משרד החינוך מחפשת לנקוט בזהירות מונעת באשר למכשירי סלולאר,

היד השנייה מחפשת להכניס טכנולוגיות Wi-Fi כדי להביא קידמה ושיטות לימוד חדשות ומתקדמות יותר לעולם החינוך.

להלן חוזר מנכ"ל המבקש הקמת טכנולוגיות Wi-Fi, בבתי הספר:

 חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא הכנסת מערכות ווי-פי למרחב הבית ספרי


 חשוב לומר – הן התקשורת ממכשיר סלולאר, והן תקשורת Wi-Fi – שתי הטכנולוגיות לעיל מפתחות שדה אלקטרו מגנטי ושתיהן מקרינות ושתיהן פולטות קרינת רדיו.

אם סלולאר אסור, למה Wi-Fi מותר?

 

לאור דברים אלה לא ברור, ותמוה, כיצד מתקבלות החלטות כה מנוגדות במשרד החינוך?

 

על מנת שלדייק, ולחדד נקודות – הפורום לסלולאריות שפויה מחפש פתרונות שפויים לנושא הקרינה, וישנן כאלה. מחובתנו כהורים וכחברה לבקש ולדרוש כי משרד החינוך יצעד ויצעיד את הדור הצעיר – את ילדינו אל קדמת העתיד, השאלה היא איך עושים זאת?

 

מהכתוב עד לפה עולה תמונה כי לא נעשתה עבודה מעמיקה בנושא נזקים מקרינה , וכי משרד החינוך מחד נוקט בזהירות מונעת ומאידך סוטר את עצמו ומכניס טכנולוגיות מקרינות למרחב הבית ספרי.

היה מוצע כי החיבור אל עולם המחר, העולם האינטרנטי, המאפשר את ההסתכלות אל הקדמה, יעשה בצורה קווית, ולא אלחוטית (באמצעות טכנולוגיית Wi-Fi).

עמדת משרד הבריאות באשר לאוכלוסייה ובפרט לגבי ילדים היא כי יש לנקוט בעמדה של זהירות מונעת. פרופסור סיגל סדצקי, חוקרת במכון גרטר את נושא הקרינה הבלתי מייננת, וכמי שהייתה שותפה במחקר האינטרפון העולמי, אמרה את דעתה בנושא – כי יש להרחיק ציוד מקרין מילדים, בשם הזהירות המונעת. מצורפת עמדת משרד הבריאות כנספחים נייר עמדה בנושא קרינה אלקטרומגנטית).

 

לאור דברים אלה היה מוצע שוב תקשורת קווית במקום אלחוטית הוא הפתרון !!!!!!

 

  • למותר לציין כי מנהלי בתי הספר ומנהלי מחלקות חינוך עשויים להיות חשופים לתביעות בגין נזקים ותחלואה. עתיד בריאות ילדינו תלוי בדרך קבלת ההחלטות בנושא, וחשוב שהפעם ההחלטות תהיינה טהורות מכל שיקולים זרים. חשוב להדגיש כי חובתו של משרד החינוך היא לנקוט עמדה ולהתוות דרך, ולא להמליץ למנהלי מחלקות החינוך על טכנולוגיה אלחוטית. חשוב לומר כי בפועל משרד החינוך דוחף בכוח את הטכנולוגיה האלחוטית מסוג Wi-Fi  לרשויות המקומיות, ולא ממליץ עליה, בפרט לאחר שנתגלו מעשיו. כל בתי הספר מחויבים להכניס מערכת מחשוב חדשה להתקין WI FI בפועל - ולהפעיל אותה בתחילת שנת הלימודים הקרובה. הנ"ל כולל: מחשב נייד לכל מורה, מקרנים, אינטרנט אלחוטי, מחשבים ניידים, הכול כעולה מאתר האינטרנט של משרד החינוך. משהו בדק את הקרינה המצרפית מהכול? – הרחבה על כך בהמשך.
  • פניתי פעמיים למשרד החינוך – פעם כדי להיפגש עם שר החינוך כדי להתריע על הבעיה, ופעם כדי לדעת מה מצב התקשוב האלחוטי בעיר בה אני גר?, עד היום לא קיבלתי תשובות.
  • אין דומה תקשורת מנתב Wi-Fi ביתית, המשרתת מחשב אחד מקסימום שניים בו זמנית, בהשוואה לנתב Wi-Fi בית ספרי המשרת 40-120 תלמידים כ - 6-8 שעות ביום בצורה רציפה (והדברים הנאמרים פה אינם על מנת להכשיר את הנתבים הביתיים ואו את הבזק החברתי – גם זו בעיה בפני עצמה).
  • חשוב לומר כי אין נוהל לבדיקת קרינה מנתב Wi-Fi , כאן לפני שנתיים בוועדת החינוך היה דיון בנושא קרינה בבתי ספר. הממונה על הקרינה אמר שאין נוהל . מה זה אומר לגבי ילדינו?, האם הם עכברי מעבדה?, איך הוקמו הנתבים?, ואם הוחלט על 2 נתבים לדוגמא, למה לא 3 ואו 4?, מי קובע כמה נתבים יהיו במרחב הבית ספרי.
  • לאור דברים אלה חישוב הקרינה הנצפית בכתה במרחק של חצי מטר והמוצג בדו"ח של משרד החינוך: "התאמת מערך החינוך למאה ה- 21 "ככזה שאינו מסכן את התלמיד אינו נכון. אם אין נוהל וברור כי לא מדובר על 2-3 מחשבים ביתיים, הרי שיש פה הטעיה, לכעורה של הציבור.
  • היה מצופה כי רמת הקרינה המצרפית תימדד עם נתח אותות (ספקטרום אנלייזר) כאשר כל המחשבים בכיתות עובדים ומתקשרים!!, בו זמנית בהורדת קובץ מהאינטרנט, על מנת שליצור עומס, כך היה ניתן לאמוד את עוצמת הקרינה המצרפית הנכונה. הדברים הגב נאמרו כאן בוועדה לפני שנתיים, אך באין נוהלה הכול קביל.
  • בדו"ח משרד החינוך – התאמת מערך החינוך אל המאה ה – 21, יצא משרד החינוך לשדות זרים כדי להביא חיזוקים לתפיסתו והגיע עד לאנגליה ונשאלת השאלה למה?. התשובה פשוטה : משרד הג"ס ובריאות אינם מגבים אותו. באשר לחיזוקים אותם הביא מאנגליה בדמות "הסוכנות להגנת בריאות", הרי שקמה ביקורת על דרך עבודתה של הסוכנות באנגליה.

בעולם הרחב: 

1)     בצרפת - נאסרה כל סוג של תקשורת אלחוטית במרחב הבית ספרי

2)      בקנדה – תקשורת אלחוטית שהוכנסה הוצאה החוצה יותר מאוחר, להלן קישור: http://youtu.be/w2lV5pBWQHY, http://www.ctv.ca/CTVNews/SciTech/20110908/ontario-school-cuts-wi-fi-health-concern-110908

3)     אגליה - בית ספר באנגליה החליט להפסיק את השימוש ב  WIFI ברחבי בית הספר וזאת לאור האפשרות ש WIFI מסכן הן את התלמידים והן את העובדים בבית הספר http://www.lisburntoday.co.uk/news/PRIMARY-PULLS-PLUG-ON-WIFI.4435678.jp

     4) מאמר - פיזיקאים קוראים: "לא להכנסת תקשורת Wi-Fi למרחב הבית ספרי, להלן הקישור:

        http://www.torontosun.com/2012/10/05/physician-group-adds-weight-to-warnings-        of-wi-fi-in-schools


לסיכום

חשוב כי החלטה בנושא תתקבל בצורה שקולה ותוך נקיטת מירב הזהירות המונעת.

בסופו של דבר מדובר בדבר היקר לנו מכול – הדור הבא!.

במקום שיש ספק לקרינה אין ספק.

היה מוצע כי רישות המרחב הבית ספרי בתקשורת אלחוטית תיפסק לאלתר, תוך שבמקומות בהן הותקנה רשת אלחוטית היא תפורק. ובמקומה יכלו עבודות לתקשורת קווית.

 

 בברכה ובתודה מראש רוני קלר (יו"ר הפורום), על הזמן המוקדש.

                     

סוף המסמך.



חשוב לומר ולהדגיש כי 30-40 תחנות מחשב המשדרים בו זמנית אל הנתב והקלועים בכתה כך שהקרינה אינה יוצאת החוצה יוצרים קרינה מצרפית שמשרד החינוך אינו נותן את הדעת אליה. קרינה מצרפית זו מתקיימת כל הזמן לכל אורך שעות הלימודים, כל זמן שהמחשבים - תחנות העבודה עובדים ומשדרים.

הבעיה אינה רק בנתב האלחוטי, אלה גם בתחנות העבודה לסוגיהן המשדרים כולם בו זמנית. 

להלן סרט וידאו אינטרנטי המציג את הבעיה (במישור הרפואי, והטכני - קרינה מצרפית):

סרט 1     סרט 2     סרט 3



מצורפת תמונת גולגולת של ילד בן 5, בן 10 ושל מבוגר, המשוקפת להשפעות של קרינה בלתי מייננת. ניתן לראות כי ילדים חשופים לקרינה שבעתיים ממבוגרים.



משרד החינוך פרסם אצלו באתר איך תראה מערכת החינוך הממוחשבת.

להלן הקישור:

1) בסרטון השני של  גילה חדד, בי"ס "מעלה הגליל" ע"ש קרנר, מעונה, מלמדת כיתות: ה'-ו'  - רואים בפירוש כיתות מחשב עם טאבלטים אלחוטיים.
 
2) בסרטון הרביעי של לינדה אבו עביד, בי"ס: יסודי א' שפרעם, מקצוע מתמטיקה - כאן רואים בפירוש מחשבי מחברת בעלי יכולת לחיבור קווי, אך בפועל עובדים אלחוטי דרך Wi-Fi . אין שום כבל חוטי לתקשורת היוצא מהמחשב לשם תקשורת.

לאומתם בסרטון הראשון רואים כיתת מחשב-מקרן, כאשר התלמידים לאחר מכן הולכים לתרגל את אשר למדו בכיתת המחשב השיתופית בבית הספר. בסרטון השלישי רואים תלמידים יושבים ולומדים עם מחשבי מחברת המחוברים קווית.
עולה מהדברים, לכאורה,  כי אין אחידות ואין נהלים לגבי שיטת חיבור המחשבים ואו אלו אבזרי מחשוב ישמשו את כיתת המחשבים המתוקשבת של המחר. עולה תמונה כי אין, לכאורה, התייחסות לנושא הקרינה מבחינה בריאותית על התלמיד.
 

מקורות:


1) מצורפת חוות הדעת של משרד החינוך, בעקבותיה הוחלט להכניס את מערכות ה - Wi-Fi (שילוב ציוד תקשורת ומחשבים).

2) מצורפת עמדת עמדתו של ח"כ וסגן שר הבריאות (מכתב משרד הבריאות מיום 19.8.2012) . 

3) מצורף קובץ וידאו - אינטרנטי שבו אומרת פרופסור סיגל סדצקי, כי יש לנקוט בחובת הזהירות המונעת במרחב הבית ספרי.  

4) מצורף קובץ - ניר עמדה בנושא קרינה אלקטרומגנטית. בקובץ זה יש להסתכל על פרק 2 העוסק בנושא קרינה מנתבי Wi-Fi. מסמך זה גובש בהמשך לסיכומים של ועדה בין משרדית שהוקמה לנושא בה היו שותפים : משרד החינוך, משרד הבריאות, והמשרד להגנת הסביבה. מעניין לראות כי כל הגופים האובייקטיביים בנושא הבריאות: המשרד להג"ס, ומשרד הבריאות, צידדו בשימוש בתקשורת קווית, בשעה שמשרד החינוך אומנם מבקש וממליץ תקשורת קווית אך בפועל דוחף תקשורת אלחוטית.             

 

 

 


 

 

 

  



č
sסידצקי אצל אורלי וגיא 22-07-2012.avi
(4207k)
הפורום לסלולאריות שפויה,
25 באוג׳ 2012, 2:37
Ċ
הפורום לסלולאריות שפויה,
25 באוג׳ 2012, 1:13
Ċ
הפורום לסלולאריות שפויה,
25 באוג׳ 2012, 2:30
Comments